pátek 28. března 2008

Opravdu „Kouzelná flétna“


Zhodnocení kulturního zážitku od Anchesenamon=)

Na představení Kouzelná flétna od W.A. Mozarta jsem se šla podívat do „zbrusu nového“ divadla Nová opera (založeno 1991, více info na http://www.novayaopera.ru/).
Toto divadlo se nalézá spolu s dalšími dvěma scénami v parku Ermitáž, v centru města. Je to opravdu příjemné místo k odpočinku s několika restauracemi a kafé a dětským koutkem s prolézačkami. V teplých dnech je tady také k vidění k velké radosti dětí voliéra s červenými veverkami. Budova divadla byla postavena v roce 1997 speciálně pro účely divadla (660 míst, technické vybavení na vysoké úrovni, má i vlastní audio a video studium). Je to opravdu kouzelný interiér plný zlata, světlého mramoru a křišťálu a není proto divu, že si ho vybral k oslavě svých 70tých narozenin i známý ruský módní návrhář Slava Zajcev (800 hostů). Chyběl mi jen bezbariérový přístup, což je vzhledem k tomu, že se jedná o novou budovu škoda a množství schodů nahoru do hlediště a dolů do šaten je sice možná efektivní z pohledu vizuálního rozdělení prostoru, ale působí omezení pro pohybově handicapované lidi.
Divadlo je známé svým modernistickým přístupem k scénografii a režii, takže jsem měla trochu obavy, co mě čeká. Přece jen 3,5 hod představení bych nerada protrpěla. Režie, scénografie a návrhy kostýmů bylo pod taktovkou Achima Freyera (žák Bertolda Brechta). Je to již jeho pátá verze nastudování této opery a opravdu si s ní vyhrál. Kostýmy byly dost jednoduché s různou symbolikou, např. tři dámy v černém s bílými srdíčky na různých částech těla (hruď, výstřih, zadeček) působily opravdu půvabně, zvláště pak jejich 10 cm dlouhé rudé nehtíky vypadaly z dálky impozantně včetně účesů, jako by je navrhovaly děti v mateřské školce. Scéna byla zvednutá a šikmo nakloněná směrem do hlediště, což bylo výborné pro diváky, protože bylo opravdu dobře vidět, ale asi trochu problém pro herce. Úžasný byl ptáčník Papageno, který sám vypadal jak světle zelený pták KIVI a vytahoval ze šosů svého kabátku různé ptactvo, které pak ulétalo do výše tažené lanem zatíženým plastovou lahví s vodou. Královna noci si nezadala s gotičkou, celá v černé a rudé. Scéna byla plná symbolů totalitního režimu, od hvězd a kladiv až po fyzickou podobnost velekněze dobra Sarastra se Stalinem. Scéna kdy přijíždí na bojiště velekněz ve svém automobilu, provázen dvěma věrnými psy ve fialových kostýmech, nebo souboj prince Tamina s hadem na úvod je fantastická podívaná. Nenudíte se od začátku až do konce. Text árií byl ponechán v původním německém znění a mluvené slovo bylo přeloženo do ruštiny. Výkony sólistů byly vynikající. A slavné árie Královny noci, Papagena a Papageny mě nezklamaly.
Ruský divák má zvyk bohatě odměňovat potleskem výstup každého známého či výborného sólisty během představení, o to rychlejší je ovšem úprk lidí ze sálu v poslední čtvrtině kusu a těsně před koncem představení, kdy aplauduje ve stoje již jen třetina sálu a ostatní diváci ukazují hercům záda. Divím se, že vůbec stačí hercům předat nějaké květiny, které nechybí na žádném představení. Návštěvu tohoto divadla nicméně vřele doporučuji a nejen kvůli velice příznivým cenám lístků (400 rub za lístek do přízemí).

Poznámka Iris: Nakonec jsem se udržela a zdržela komentářů k obrázkům, abych nezkazila čtenářům blogu hezký zážitek svými rádoby-vtipnými poznámkami typu: "Zdálky dobrý, ale potkat Královnu noci někde v temným podchodu, položím peněženku na zem a zdrhám" x)))

Fotogalerie k opeře.

2 komentáře:

  1. Ahoj, já sem z toho českýho blogu www.romanovci.blog.cz. Budu ráda když si mě dáš k sobě do odkazů. Máš pěkný stránky, jak si se vlastně dostala k tomu, že bydlíš v Rusku?

    OdpovědětVymazat
  2. Rodiče tu teď pracujou, takže tak... Ale jsem v Moskvě jen na rok a už se mi to krátí;) Díky za povolení, tvůj blog se mi vážně moc líbí=)))

    OdpovědětVymazat