pátek 21. března 2008

Балет Игоря Моисеева

Co říkám já:

Na Mojsejevce jsme se byli podívat na jejich domovské scéně, v Sále Čajkovského. A stejně jako předtím Berjozka, i tohle byl velký zážitek. Mojsejevci se totiž nezaměřují jen na tradiční ruské tance, ale na folklórní umění z celého světa. A tak jsme kromě ruského tance "poljanka" shlédli mimo jiné i řecké, cikánské, tatarské, moldavské a mexické tance. Zmínila bych tady sicilskou tarantellu, která měla okázalé provedení - tanečníci ze sebe na začátku a na konci sicilského čísla za pomoci jednoho velkého dřevěného kola a falešného koně vytvořili živý vůz. Kouzelně vypadal korejský tanec "sančonga" s vějíři a všichni se bavili při finské polce, která byla plná nejrůznějších vtipných kousků. Dva tance byly předváděné vždy trojicí mužů - tanec argentinských pastýřů "gaučo" a kalmycký tanec. Gaučové ve vysokých botách cinkali, mohutně a efektně dupali a nakonec do podlahy triumfálně zapíchli nůž. Tanečníci kalmyckého tance pro změnu dovedli stát s rozpřaženýma rukama na místě a přitom roztřást celé tělo, takže vypadali jako letadlo při startu. Čekala jsem, že se snad vážně vznesou a odletí ke stropu. Adžarský tanec "chorumi" zase jako by vyprávěl příběh z bitvy, a doprovázel ho jeden z tanečníků na buben. Celé vystoupení zakončil tanec parádně sehrané námořní pěchoty, na které si snaživé publikum ještě vytleskalo přídavek.

Kalmycký tanec mě zaujal natolik, že jsem zapátrala na netu, a nakonec i našla, co že to vlastně je zač ten národ Kalmyků. Článek je v češtině, hurá=)
Hledala jsem i nějaké video Mojsejevců - a hle, YouTube nezklamal. Je tam i Kalmycký tanec - kvalita je příšerná (asi to natáčeli mobilem), ale je to ono=)


Překlad informací z oficiálního webu:

Igor Alexandrovič Mojsejev
(21. 1. 1906 - 2. 11. 2007)

Největší choreograf 20. století, který změnil vývoj světového choreografického umění a dokázal pozvednout národní tance na úroveň světové kultury. Tvůrce nového žánru scénického umění (národně-scénické choreografie), nového modelu profesionálního kolektivu (souboru národního tance) a nového uměleckého způsobu scénické interpretace lidového umění, jehož cílem je rozvíjet a obohacovat folklór s pomocí profesionálního umění.




Historie

Státní akademický soubor národního tance pod vedením Igora Mojsejeva je první profesionální choreografický kolektiv, úkolem kterého je umělecká interpretace a propagování tanečního folklóru světových národů.
Tento soubor vznikl v roce 1937. Přesné datum první zkoušky souboru v Domě učitelů v Leontěvské uličce v Moskvě je 10. únor. Od roku 1940 se zkušební prostor souboru přesouvá do Sálu Čajkovského. První vystoupení baletního souboru Igora Mojsejeva se konalo 29. 8. 1937, v Moskevském divadle Ermitáž, a od té doby se šňůra jejich vystoupení nepřerušila. Hlavním uměleckým principem souboru je dědičnost a tvůrčí chápání tradicí i novinek. Za sedmdesát let existence souboru bylo díky nekonečnému úsilí Igora Mojsejeva a jeho umělců zachováno a současně i kreativně vyjádřeno folklorní taneční umění Ruska a celého světa. Hlavním úkolem, před který Mojsejev postavil svůj první soubor, bylo tvůrčí zpracování folklorních vzorů. S tímto záměrem se umělci ze souboru vypravili na folklorní expedici po své zemi. V repertoáru souboru získaly folklorní vzory nové, specifické podání, díky čemuž zůstaly zachovány pro několik generací diváků z celého světa. Dnes probíhá tvůrčí osvojení folkloru v době zájezdů do zahraničí a výprav po Rusku - ve formě tvůrčích seminářů a společných zkoušek s umělci- milovníky a představiteli autentického folkloru.
Od roku 1938 po dnešní dny soubor bez ustání vystupuje v Rusku a dalších zemích světa. Za rekordní počet zájezdů je soubor zapsán do ruské verze Guinessovy knihy rekordů.
Od prvních zahraničních zájezdů (Finsko, 1945) je Mojsejevův soubor vnímán jako tichý "posel dobra a míru". V roce 1955 se stal soubor prvním kolektivem, který vyjížděl na zájezdy do Francie a Anglie, což bylo považováno jako příčina oslabení studené války. V roce 1958 také vyjel soubor jako první ze sovětských ansámblů do USA, což byl začátek kulturních vazeb mezi SSSR a USA. V roce 1989, těsně po výjezdu souboru do Izraele, byly mezi Ruskem a Izraelí navázány diplomatické vztahy. V roce 1967 byl soubor jako první z profesionálních ansámblů shledán hodným nazvání "akademický".
Státní akademický soubor pod vedením Igora Mojsejeva je první a jediný choreografický kolektiv národního tance v Rusku, do jehož repertoáru patří taneční miniatury, obrazy a jednoaktové balety na hudbu ruských skladatelů a symfonistů Čajkovského, Glinky, Rimského-Korsakova a Borodina. Spojení klasického a národního umění je základem rozvoje a obohacování repertoáru. Díky vysoké kvalitě provedení je soubor v podstatě Divadlem národních tanců.

Oficiální stránky souboru - zde si můžete prohlédnout krátký filmeček, přibližující historii souboru, nakouknout do fotogalerie a prohlédnout si program vystoupení tohoto unikátního tanečního tělesa. Stránky jsou v ruské a anglické verzi.


Žádné komentáře:

Okomentovat